Opplevelser og fortellinger som gjør hvert sted til en spennende opplevelse.

Reisemål og opplevelser

Alle steder vi har jobbet med, har kvaliteter som folk setter stor pris på, og noe som oppleves som utfordrende eller krevende. Vår viktigste oppgave er å ta inn steder med alle sanser åpne – lytte, smake, lese, observere, nyte, delta og kjenne på alle sidene ved et sted.

Avdekke kvalitetene, sortere og bygge en historie, bit for bit, nedenfra og opp. Samle trådene og sy dem sammen til en merkevare som er sann, og som skaper stolthet og fellesskap. En historie med en åpen slutt, der målet både er å samskape en felles visjon og helt konkrete opplevelser.

Det handler ikke om å feie negative ting under teppet, unngå det krevende og bare vise forsiden av medaljen. Tvert imot, det handler om å gripe tak i det som er viktig og meningsfullt for folk, på godt og vondt.

Det er ofte vanskelig å sette fingeren på hva som er særegent med et sted eller en region. Særlig steder vi kjenner godt og har en nær tilknytning til. Det er lett å bli «stedsblind» og ikke legge merke til kvalitetene, fordi det blir for nært. Det bare er slik. Steder er komplekse. Det er mange ting som spiller sammen; landskap, klima, beliggenhet, infrastruktur, bygninger, næringsliv, historie, kulturarv, verdier, normer, talemåter, prioriteringer, holdninger, matvaner, livsstil, heltemot og tragedier, arbeidsliv og fritid og mye mye mer.

Vi bruker vår metode og strukturerte tilnærming for å se et sted eller en opplevelser med nye øyne. Vi har videreutviklet RISS-verktøyet til Innovasjon Norge, kombinert dette med Tipis Innovasjonsmoduler, arbeidet med indre og ytre bærekraft. Vi har hentet inspirasjon fra DOGA og Gnist. Kanskje viktigst av alt, så bruker vi Kristin Kolls og Sigrid O. Hoems samlede kompetanse og kreativitet, energi og erfaring til å hente fram historiene, som allerede finnes. Fyre opp under lokal stolthet og bidra til at det skapes tydelige budskap, nye ambisjoner og fortellinger i en prosess som har som mål å bidra til samskaping og som skal legge grunnlaget for nye, spennende opplevelser over tid.

– Innovasjon er en kontinuerlig nysgjerrighetsprosess som sjeldent blir som planlagt

– GNIST

Tilnærming, prosess og metode

Vi starter innenfra

  • Avklare mål, ambisjoner, tilnærming og ressurser – menneskelige og økonomiske.  

    Hva ønsker dere å oppnå?

    Hvordan skal vi jobbe sammen og sørge for medvirkning og involvering?

    Hvordan skal resultatene fra prosessen brukes videre?

  • Dykke inn stedet eller opplevelsens egenart. Prøve å forstå, beskrive og sette ord og bilder på de underliggende verdiene, hjertet, sjelen og mentaliteten som omgir opplevelsene og kjennetegner stedet. De fysiske og naturgitte omgivelsene kommer ofte av seg selv, men hvordan er påvirkes atmosfæren og stemningen av kulturen og tradisjonene, omgangsformer og væremåte, historie, ambisjonsnivå, kriser, ulykker og heltedåder. Her er det alltid en blanding av velprøvde metoder og fingerspissfølelse, prøving og testing for å nærme seg kjernen. Så må vi forstå styrker og svakheter, utfordringer og muligheter knyttet opp mot ambisjonene dere har.

  • Oppsummere og trekke ut essensen av den kulturelle egenarten til stedet/opplevelsen. Beskrive atmosfæren og stemningen presist og sant. Sette ord og bilder på felles verdier og holdninger som forener eller skaper spenningsfelt. Vise hvordan dette kommer til uttrykk med gjenkjennelige eksempler. Utforme forslag til posisjonering.

Vi kobler på marked, målgrupper og omgivelser

  • relevante og som kan sette pris på atmosfæren og opplevelsene som kan tilbys på stedet, enten slik de er eller med justeringer. Beskrive endringer og innovasjon i omgivelsene som påvirker målgruppenes forventninger og konkurransesituasjonen i tiden som kommer. Lage målgruppekompass eller personas for å gjøre målgruppenes behov levende og lettfattelige.

  • Utvikle et sett med strategiske fortellinger som formidler den kulturelle egenarten og opplevelsene på en treffsikker måte til valgte målgruppers behov, ønsker og prioriteringer. De strategiske fortellingene er ikke ment å skulle brukes ut i markedet, men være visjonære og ambisiøse fortellinger som både er noe å strekke seg mot og som kan brukes som utgangspunkt for å utvikle tiltak, opplevelser og kommunikasjon.

  • Utvikle opplevelser som samlet sett formidler og evner å påvirke assosiasjonene til stedet og tilbudene i tråd med de strategiske fortellingene både før, under og etter et besøk.

    Eksisterende og nye gjester, innbyggere og besøkende møter steder og tilbudet på mange ulike måter, innenfor og utenfor vår kontroll - fysisk og digitalt.

    Det kan ta tid å skape eller endre assosiasjoner. Dette er ikke et stunt, men et langsiktig arbeid.

  • Ønsker du å komme i gang med bærekraftsarbeid i eget selskap? Eller trenger du hjelp til å strukturere det gode arbeidet du allerede gjør? Tipi grønn strategi hjelper deg å kartlegge hvor du er i ditt arbeid med bærekraft og grønn strategi. Våre workshops og tjenester skal hjelpe deg i overgangen til sirkulær økonomi og til å etablere mål og strategier for å komme dit. Tipi grønn strategi kan gjerne skape grunnlag for selskapets bærekraftsrapportering.

Vi bidrar med innovasjon og forbedring over tid

  • Folk som møter oss har forventninger. Når de møter steder og opplevelser gjør de seg opp en mening på godt og vondt om kvaliteten på opplevelsen. Noen møter er viktigere enn andre. De er “sannhetens øyeblikk”, og i de øyeblikkene må vi levere. Vi må forstå disse møtene utenfra, med gjestenes sko, og sørge for å levere når det virkelig gjelder.

    Vi bistår med å utvikle kundereiser og se opplevelsene fra gjestenes ståsted, på den måten svarer vi på konkrete forventninger og formidler fortellingene i små og store møter over tid.

  • Skal vi skape en fremtid der formål, mennesker, planet og økonomisk fortjeneste er del av samme bunnlinje, må vi bort fra ‘business as usual’.

    Skal vi som ledere tørre å lede med medfølelse for mennesker, planeten vår og forstå at nettopp dette er grunnlaget for blomstrende selskaper, må vi også tørre å tenke og være på en ny måte.

    Å ta en pause, kan være et godt sted å begynne.I stillhet. Sammen. For å lytte, til hverandre.

  • Mange gode ideer har havnet i skuffen fordi den daglige driften krever så mye av oss at det ikke er overskudd og ressurser nok til å drive innovasjonsprosesser i hverdagen.

    Gjennom Tipi 4 årstider tilbyr en forutsigbar prosjekt- og prosessledelse av de aktiviteter og tiltak man har besluttet - gjennom et helt år.

Referanseprosjekter

  • Edge of Norway

    Edge of Norway er utviklet i et tett samspill med medlemmene i Region Stavanger, både næringsaktørene og kommunene. Målet har vært å legge grunnlaget for nye turismeprodukter som bidrar til å øke tiltrekningskraften, tilgjengeligheten og verdiskapingen i hele regionen.

  • SvingOm

    SvingOm er et reiselivssamarbeid i Numedal og Tinn som bygger videre på “Fortellinger om Numedal” som er utviklet med utgangspunkt i RISS.

  • RISS - Nasjonal kolleksjon

    I samarbeid med Bleed Design har Gyger utviklet nasjonale konsepter på oppdrag fra Innovasjon Norge for natur, kultur og mat.

Se andre Tipi prosjekter her

Tipi reiseliv team

Arbeidsmetoden vår er basert på Innovasjon Norges verktøykasse RISS, Gnist, Tipi Innovasjons moduler, sammenhenger mellom indre og ytre bærekraft.

Og naturligvis Sigrid Oterholm Hoem og Kristin Kolls samlede kompetanse med arbeid innen strategiske prosesser så vel som innsiktsarbeid, prosjektledelse, fasilitering av medvirkningsworkshops, konseptutvikling, markedsinnsikt, kommunikasjon, bærekraft og markedsføring innen privat- og offentlig næringsliv, begge i mer enn 30 år.

  • Sigrid Oterholm Hoem

    Gyger

    Gygra var en jotnekvinne i norrøn mytologi. Det fortelles at hun hadde en enorm nese som hun brukte til å røre rundt i grua, og øyne så store som tjern. Det var kanskje derfor det føltes helt naturlig for Sigrid å kalle selskapet Gyger. Store øyne, lang nese og utstående ører er nyttig i arbeidet som prosjektleder, markedsanalytiker og ideutvikler.

    Sigrid har aldri greid å velge om hun skal være analytiker eller jobbe med strategi og konseptutvikling. Derfor gjør hun fremdeles begge deler. Noen dager er det herlig å kunne grave seg ned data, skrive rapporter om utviklingen i reiselivsmarkeder eller designe undersøkelser. Ha fingeren på pulsen og følge markedet. Andre dager er det helt nødvendig å bruke markedskunnskapen til å utvikle nye opplevelser, strategier og utvikle stedsmerkevarer. Det siste er kanskje det Sigrid brenner aller mest for. Det er utrolig morsomt når jeg lykkes med å knekke koden og greie å beskrive et sted på en måte som gjør som bor der folk stolt og de som kommer utenfra nysgjerrige.

    Kjernekompetanse:
    Markedsanalyse, stedsmerkevarer og reiseliv
    Metodeutvikling
    Prosessledelse

    Sigrid har drevet Gyger i 6 år. Hun var tidligere leder for forretningsutvikling i Innovasjon Norge og har hatt flere ulike roller innenfor utvikling, merkevare og markedsanalyse i Innovasjon Norge Reiseliv. Hun er utdannet på Universitetet i Oslo innen statsvitenskap, historie og samfunnsøkonomi. Har en MBA fra Bond University og scenarielæring fra Handelshøyskolen BI. Sigrids store skrekk er å bli avleggs, så hun bruker mye tid på å holde seg faglig oppdatert og ajour.

    Send mail

    +47 907 87 780

  • Kristin Koll

    Aldente

    Kristin er gründer av Tipi Innovasjon, Aldente kommunikasjonsbyrå og Vidde Stavanger. Hun er også med-initiativtaker for ressursgruppen for kreative kommersielle næringer i Stavanger-regionen.

    Hun har en lidenskap for å lede samarbeidsprosesser og samskape engasjerende kommunikasjon, kreative konsepter, sirkulære løsninger ved å lytte inn i det som er ved å oppstå. Hun har i en årrekke valgt å jobbe for oppdragsgivere som ivaretar ressursene for nåtiden og dem som kommer etter oss.

    Hun finner dyp glede og inspirasjon gjennom kontakt med indre og ytre natur.

    Kjernekompetanse:

    Strategi, konseptutvikling, identitet og kommunikasjon
    Design Thinking og prosessledelse
    Sirkularitet / grønn strategi
    Indre bærekraft

    Kristin er opprinnelig utdannet ved Westerdals, og har bygget på med blant annet Bærekraft som konkurransekraft og Design Thinking fra Handelshøyskolen BI og 3 årlig sertifisert advanced trainer i Social Presencing Theatre (SPT). SPT er en banebrytende holistisk innovasjonsmetode med røtter i MIT og Presencing Institute i Boston. Hun har ellers jobbet med flere andre kontemplative metoder i en årrekke.

    Send mail

    +47 930 31 052

Klar for å skape nye konsepter og spennende opplevelser?

Ta kontakt!

Hilsen Sigrid og Kristin